Kunskap...

... är makt.
.
För en herrans massa år sedan så jobbade jag och Leffe på FMN (Föräldraföreningen mot narkotika)... vi hade fått någon form av en arbetspolitisk åtgärd... hur det än kom sig så startade vi ett projekt som vi döpte till "Kunskap är makt" där vi gick ut och föreläste för ett gäng 6-klassare och deras föräldrar... det kom att bli en vändpunkt i våra liv... responsen fick oss att tänka till ett extra varv och efter några veckor så beslutade vi oss för att starta en egen förening... den 16 september 1999 föddes VågaVa.
.
Nu har det gått några år och mycket vatten har flutit under broarna... inte ens i våra vildaste fantasier så kunde vi väl ana vart denna resa skulle föra oss... i fredags så satte jag mig ner och gjorde någonting som jag skulle gjort för länge sedan... jag gick igenom alla papper på de som varit anställda hos oss... det är en hel del människor som passerat genom VågaVa under åren som gått... resultatet som jag väl redan hade på känn var helt fantastiska och att se detta svart på vitt fyllde mig med stolthet... många "hopplösa fall" är idag produktiva medborgare i vårt samhälle... ni vet allt det där med jobb, bostad och familj och vad det nu kan vara... typ "svenssonliv"... tillsammans så har vi tagit makten över våra egna liv... lärt oss att leva på livets villkor... så visst ligger det något i att kunskap är makt... och vad jag lärt mig under dessa år är att allt är möjligt... drömmar kan förverkligas... och att jag är en kille som kan ta ansvar för mitt eget liv.
.
Tack till alla oss som gjort det möjligt.
.
Idag så VET jag att vi tillsammans kan göra vad vi vill med våra liv.
 

Kommentera inlägget här :