En lång...

... fredag.
.
Jag är ju såpass gammal att jag minns när långfredagen var en väääääldigt lång dag... allt var stängt och tyst... man kunde nästan tro att landet hade drabbats av något skumt tråkighetssyndrom... nu är det ju tack och lov inte så längre... långfredagen är väl mest som vilken ledig dag som helst... för min del innebär det att jag har tid att göra i princip ingenting... kolla lite på nån serie på TV:n... bada bastu och bara ta det lugnt... trygg i att om jag vill kan jag ta bilen till byn eller stan och handla vad jag vill i de numera öppna affärerna... att Jesus (om han nu fanns) spikades upp på ett kors är inte längre en allmän sorgedag... och om vi ska vara ärliga så har vi väl i vilket fall som helst säkert sorger att sörja som ligger betydligt närmare i tiden... och skulle vi göra likadant nu så hade nog hela året varit en enda lång långfredag... det finns ju tyvärr en hel del att sörja över.
.
Tack och lov är livet även fyllt av glädjeämnen i både smått och stort... t.ex. som att kunna lägga mig i min bastu och lyssna lite på en bok... alla dagar i veckan om jag så önskar.
.
Glädje och sorg hör livet på livets villkor till.
 

Kommentera inlägget här :