Livets hårda...

... skola
.
Jag läser på FB att många av mina vänner har utbildat sig i livets hårda skola... och jag börjar fundera... kanske är det en och annan som tänker tillbaka på en brokig tillvaro i missbruk och missär... men helt ärligt... jag vill nog trots allt tro att det är det drogfria livet på livets villkor man menar... för det är ju ändå på det viset att det är först när man plockat bort drogerna som livet börjar på riktigt... och snacka om en hård skola... där står man med ett havererat liv i en verklighet som kan verka skrämmande på flera sätt... palla åka buss... gå till affären... träffa massa människor utan att ha droger i kroppen... räkningar att betala... kanske t.o.m. ett jobb att sköta... krav, krav, krav... att sluta med drogerna visade sig vara rena barnleken jämfört med att leva drogfritt.
.
Men känslan när man har lärt sig ta ansvar... friheten att kunna välja... livets hårda skola var/är trots allt rätt bra för mig... för ALLT blir ju bara bättre och bättre med tiden... idag så har jag svårt att förstå vad det var som var så svårt med att åka buss... gå till affären... eller träffa människor för den delen... räkningarna är betalda och jag stortrivs på mitt jobb... och krav... vad är det?
.
Jag tar mig faktiskt inte vatten över huvudet längre.
 

Kommentera inlägget här :