"Varför klampa omkring i lera och sörja...

... när man kan gå på hal is och ha det glatt".
.
Ungefär så skrev han... ryssen med det krångliga namnet (Fjodor Dostojevskij)... och visst är det tänkvärda ord tycker jag... varje dag kan jag faktiskt välja hur jag väljer att se på tillvaron... t.ex. positivt eller negativt... inte för att det på något sätt tar bort de jobbiga situationer som drabbar oss människor lite då och då utan mer för att det är ett sätt som funkar för mig när det gäller att ta sig igenom alla de situationerna... många är de stunder då jag kännt mig helt förtvivlad och inte sett någon utväg men summa summarium så har jag ju faktiskt överlevt ända till nu... och inte bara överlevt... jag lever idag ett liv som är värt att leva... jag brukar säga till mig själv att alla mina val och händelser i livet har fört mig till det som jag har precis här och nu... och med det perspektivet finns det ju ingenting att vara rädd för.
.
Fjodor Dostojevskij
.
Det som jag känner är viktigast för mig just idag är att flytta ut ur mitt eget huvud och ta del av verkligheten som pågår utanför mig själv... att observera min omgivning visar mig ofta med all önskvärd tydlighet vilka val jag har i alla möjliga situationer som ju kan uppkomma i mitt liv... och visst ser jag att det finns många som väljer att gå omkring i lera och sörja... men fan vet om jag inte tycker att det verkar mycket mer spännande när jag tittar på de människor som vågar ge sig ut på hal is och ha det glatt.

Kommentarer :

#1: Anonym

Mycket bra blogginlägg :)

skriven
#2: peter

tack!



kram

peter

skriven

Kommentera inlägget här :